JEAN BILQUIN

18 november - 31 december 2018

JEAN BILQUIN
18 november - 31 december 2018

Titel

Titel

JEAN BILQUIN (Gent 1938)

Jean Bilquin kreeg een opleiding als graficus en studeerde tevens aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Thans woont en werkt hij te Drongen (Gent). Van 1979 tot 2002 was hij docent schilderkunst aan de Gentse Academie.

In 1999 werd er een grote overzichtstentoonstelling gehouden van zijn werk in het voormalig Provinciaal Museum voor Moderne Kunst te Oostende. De schitterende monografie bevatte teksten van de hoofdconservator Willy Van den Bussche, van de professoren Willem Elias (VUB) en Freddy Decreus (Universiteit Gent) en van Katrien Noblesse. Een grote solotentoonstelling vond plaats in het gerestaureerde Caermersklooster te Gent in 2003. In de catalogus een academische benadering door de professoren Karel Boullart (Universiteit Gent) en Freddy Decreus en een kunsthistorische analyse door Marc Ruyters. In 2006 was er een opgemerkte deelname aan Beaufort, te Zeebrugge, met een indrukwekkende grote sculptuur "De man die de boot zag, in de lucht".

In 2008 werd die reeks merkwaardige exposities aangevuld met een nieuwe overzichtstentoonstelling in de Kunsthal Sint-Pietersabdij in Gent. Het boek dat daarbij verscheen, bevatte teksten van Willy Van den Bussche en van de professoren Willem Elias en Peter De Graeve (Universiteit Antwerpen). Deze expositie was opgesteld rond acht grote thema's in het werk van Jean Bilquin: de boot, mens en dier, Sisyphus of de last, Orfeus, de benadering, het paradijs en de hemel, moeder en kind en ten slotte de stap.

Een aandachtige lectuur van de essays die over de kunstenaar verschenen zijn, bewijst een veelvoudige interpretatiemogelijkheid, een meerduidigheid die aansluit bij wat Umberto Eco "Het Open Kunstwerk" heeft genoemd. Sommige auteurs verwijzen naar de alchemie, doelend vooral op het zeer persoonlijk gebruik van kleurpigmenten, anderen spreken over de kosmos, over begrippen uit de mythologie. Kunsthistorici hebben hem gesitueerd tegenover de Italiaanse kunst in het algemeen en de Transavanguardia in het bijzonder. Het is duidelijk dat alle verwijzingen overhellen naar de orde van de geest, de contemplatie, de dynamiek. Jean Bilquin wordt als een artistieke nomade beschreven: rusteloos en gedreven. Men kan hem, vrij naar de Franse filosoof Gilles Deleuze, als een nomadisch kunstenaar betitelen.

Deze kunstenaar werkt inderdaad met een open geest. Hij wil met zijn werk geen afstanden scheppen. Het werk van Jean Bilquin wekt een volkomen gevoel voor harmonie op, waarbij natuur en kosmos het uitgangspunt vormen en de maatstaf leveren. Jean Bilquin is als beeldend kunstenaar geen "l'art pour l'art"-figuur. Met liefde gaat hij om met acrylverf, pigment en bindmiddel op doek, met inkt, potlood, houtskool en pastel op papier, en concipieert hij zijn beelden in plaaster voor transformatie in brons. Hij schildert, tekent en beeldhouwt over eigen emoties. Hij zet energie om in materie.

In zijn recente periode worden de figuren gereduceerd tot slanke silhouetten in een bijna lege spirituele ruimte. De kunstenaar probeert het werk een metafysische sensatie mee te geven. Bovendien is het opvallend dat de jongste jaren het tweedimensionale van het doek of het papier wordt aangevuld door een reeks prachtige beelden of installaties in plaaster, beton of brons. Maar steeds zal Jean Bilquin zijn figuren situeren tussen uitersten: hemel en aarde, leven en dood, innerlijk en uiterlijk.

Titel

Foto's: Joke Timmermans


DE VERZAMELAAR

Een selectie uit onze private verzameling

Galerie Noord Zuid - Arendonk


April - juni 2018

Titel

Titel

Aan de Academie van Arendonk opende een prachtige nieuwe galerieruimte.

De openingstentoonstelling toont een kleine selectie van onze private collectie.

Tussen 27 april en 2 juni kon u er terecht.

Galerie Noord Zuid

Wampenberg 26 te Arendonk.


In deze expositie was er werk te zien van oa: 

Manu Baeyens, Jean Bilquin, Ulrike Bolenz, Sara Bomans, Kasper Bosmans, Bruneau, R.V. Bulck, Jan Carlier, Beniti Cornelis, Jacqueline Devreux, Hugo Duchateau, Geert De Smet, Daan Gielis, Willo Gonnissen, Peter Jacquemyn, Jimmy Kets, Jupp Linssen, Agnes Maes, Marcase, Georges Meurant, Tjen Meylemans,

Wlad Moszowski, Hilde Overbergh, Oui Qin Peng, Stefan Peters, Karl Philips, LMG Ploem, Ivan Popovic, Ick Reuvis, Joseph Riera I Aragó, Remco Roes,

Reniere & Depla, Liesje Reyskens, Léopoldine Roux, Mulugeta Tafesse, Quinten Torp, Bart Vandevijvere, Koen Vanmechelen, Luk Van Soom, Yves Velter,

Liliane Vertessen, Dirk Wauters, Ted Hyunak Yoon,...

Titel

foto's: Kristel Van Ballaer


HUGO DUCHATEAU

LANDSCAPES


Maart-april 2018

Titel

Titel

Hugo Duchateau studeerde af als glaskunstenaaraan het toenmalige Provinciaal Hoger Instutuut voor Architectuur en Toegepaste Kunsten te Hasselt en deed stage bij glazenier Roger Daniëls Van 1963 tot 1966 oefende hij het beroep uit van glazenier en nadien was hij leraar aan de Academie van Heusden-Zolder en Genk. Vanaf 1972 gaf hij opleiding vormgeving aan het Stedelijk Hoger Insttuut voor Visuele Communicatie en Vormgeving  te Genk.

De kunstenaar maakte naast Vincent Van den Meersch, Jos Jans, Hélène Keil, Dré Sprankenis en Jan Withofs  deel uit van de in 1967 opgerichte Research Group. Deze kunstgroep zocht naar vernieuwing en legde de nadruk op creatief en kritisch zijn.

De kunstenaar ontving in 1967 de Prix de Rome, de zilveren medaille tijdens de "Europaprijs voor Schilderkunst" in 1973 te Oostende en meerdere keren de prijs van de Belgische Kunstcritici. Hij werd in 1983 geselecteerd om de Vlaamse Gemeenschap op de Biënnale van San Paulo te vertegenwoordigen. Een jaar later werd hem de "Prijs Beeldende Kunst" van de Vlaamse Deelregering en de "Provinciale Prijs van Limburg voor Plastische Kunsten" toegekend. Hij nam deel aan individuele en groepstentoonstellingen, onder andere met de Research Group in binnen- en buitenland. Naast zijn beeldend werk maakt hij meer en meer installaties in de natuur of binnen.

COLLECTIES
Verschillende werken van de kunstenaar zijn te vinden in collecties van het SMAK te Gent, het MUHKA te Antwerpen en het PMMK te Oostende. Ook in het Vlaams Parlement, op de luchthaven van Zaventemen het Limburgs Provinciehuis staan er werken van de kunstenaar opgesteld of zijn verwerkt in het interieur. In het Openluchtmuseum te Bokrijk bevindt zich de installatie "Het Vreemde Bos"


OVER ZIJN WERK
De zeer recente kunstwerken die we in deze tentoonstelling tonen zijn een nieuwe start.
Hoewel Hugo  in het verleden zich regelmatig waagde aan het schilderen van landschappen, voornamelijk op kleine formaten in aquarel en in tekeningen, is het de eerste keer dat hij een grotere reeks schilderijen op doek realiseert met het landschap als thema.

Hugo Duchateau hoort thuis in de stroming van de fundamentele schilderkunst.  Net als Luc Tuymans, Raoul De Keyser en Vincent Van Den Meersch verkent hij de hoekstenen van de schilderkunst: de kleur, de vorm, de materie en de effecten die deze beogen.  Hugo Duchateau gaat nog een stap verder, naar het hyperrealisme.  Hij concentreert zich op de drager, de werktuigen, de materie, de spanning tussen wording en creatie.  

In zijn vroegste werk onderzoekt Hugo Duchateau de werktuigen van de kunstenaar: hij schildert het schilderen en tekent het tekenen vanuit de verwondering over de mens als werktuigbouwer en het werktuig als verlenging van de vernuftige hand.  Potlood, papier, verfborstel, verf, pen, houtskool, allen worden ze aan de blik van de kunstenaar onderworpen. Later maakt hij objecten en installaties rond hetzelfde thema.

In de loop der jaren verruimt Hugo Duchateau zijn visie. Van de spanning tussen de kunstenaar en zijn werktuigen verschuift de klemtoon naar de verhouding tussen natuur en cultuur. In zijn schilderijen lijken lijnen en vlakken een eigen wil te krijgen: ze vormen een spel van gecontroleerde chaos waarin de kunstenaar kan experimenteren met kleur, vorm en substantie. En steeds meer ook waagt hij zich aan uitstappen in de object- en installatiekunst. 

Vanaf de jaren ’90 laat Hugo Duchateau de natuur -en dus de materie waaruit hij zijn werken maakt- de vrije loop. De verf druipt, schijnbaar naar eigen wil, over het doek; de kam trekt willekeurige lijnen; de installaties woekeren... De maîtrise van de kunstenaar schuilt er enkel nog in te weten wanneer de natuur haar werk heeft gedaan, wanneer het kunstwerk kunst is. 

DE NIEUWE LANDSCHAPPEN

Het idee voor deze nieuwe werken ontstond door toeval toen hij één van zijn vroegere schilderijen gekanteld op de grond van zijn atelier zag staan en zich verwonderde dat dit gedraaide werk erg veel weg had van een landschap.
Eerst werden een aantal oudere werken overschilderd, maar er werden ook heel wat nieuwe werken gecomponeerd.
Het resultaat is verbluffend en fris!
Zijn signatuur is ontegensprekelijk aanwezig in dit werk, maar het is tegelijkertijd een herbronning.
Ook hier schildert Duchateau het schilderen. De horizontale lijnen kunnen uiteraard refereren naar wegen, stroken of heggen, de grotere kleurenvlakken kunnen weiden zijn of bossen, maar eigenlijk zijn het allemaal verftoetsen, geschilderde lijnen. Hij weet met zeer weinig middelen zeer veel diepte en perspectief te brengen in bijna contemplatieve doeken.

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Foto's: Joke Timmermans


Jupp Linssen

November - december 2017

Titel

Titel

Titel

In november-december 2017 presenteerden we voor het eerst een grote solotentoonstelling met werk van de Duitse kunstenaar Jupp Linssen.

De kunstenaar (1957 Kempen Neiederrhein) leeft en werkt in Aken.

Hij ontwikkelde een geheel eigen schriftuur in zijn schilderkunstig oeuvre. Net als zijn vriend Josep Riera I Aragó vertrekt Jupp Linnsen vaak van gevonden materialen omdat de geschiedenis ervan en de natuurlijke patine dat deze materialen in de loop der tijden kreeg hem aanspreekt en inspireert. Zijn werken zijn robuust en letterlijk zwaar en toch ogen ze zeer licht en fragiel omdat hij telkens opnieuw een perfect evenwicht weet te vinden tussen vorm en compositie, tussen verf en materie.

De werken zijn eerder object dan schilderij doordat ze een derde dimensie krijgen via dik aangebrachte verf en materielagen en ingewerkte objecten. Soms gaat het letterlijk om een derde dimensie omdat de kunstenaar verschillende doeken op elkaar monteert.

De kunst van Jupp Linssen kent veel succes in eigen land, maar ook daarbuiten weten collectioneurs zijn werk te appreciëren.


Opening expo Jupp Linssen 

19 november 2017


Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

Titel

foto's: Joke Timmermans


LIESJE REYSKENS

PERIWINKLE DECADE

@ The Gallery Genk

PERIWINKLE DECADE
by 
Liesje REYSKENS
@ The Gallery Genk

10 september 2017
PERIWINKLE DECADE
Liesje Reyskens

Genk opende op 7 september 2017 een gloednieuwe stadsgalerij voor kunst en ambacht. The Gallery is een samenwerking tussen de stad en ASAP Foundation.

De Zonhovense Liesje Reyskens had de eer de openingsexpositie vorm te geven en pakte meteen uit met een retrospectieve "Periwinkle decade", maar nodigde ook 4 soulmates uit die haar inspireerden en vermoedelijk ook omgekeerd.

Naast een overzicht van het werk dat Liesje de laatste 10 jaren maakte was er ook werk te zien van

Joris Link (Nl), Amy Wong (Ca), Barend Van Hoek en Marjan Laaper (Nl)


Op zondag 10 september nodigden we onze klanten uit op een private view in aanwezigheid van de kunstenares, van 16 u tot 18 u.

Molenstraat 7 te 3600 Genk

We verwelkomden hen met lekkere patisserie van Brabanders en heerlijke koffie van Monx!

Titel


LMG PLOEM

Monumentendag en dag van de architectuur Turnhout

10 september 2017

10 september 2017
Monumentendag en dag van de architectuur Turnhout
LMG Ploem

Titel

Naar aanleiding van de Open Monumentendag en het Festival van de Architectuur plaatsten we voor de kantoren van AIM op de Parklaan in Turnhout enkele monumentale sculpturen van LMG PLOEM.


Finissage Josep Riera I Aragó

2 Juli 2017


Dit was de laatste kans om de prachtige tentoonstelling van de gekende Spaanse kunstenaar Josep Riera I Aragó te bekijken.


Niet alleen kon u genieten van tekeningen, grafisch werk, kleine sculpturen, schilderijen en monumentale buitenbeelden,

maar Johan Phillipaerts van BEAUDEGA liet u proeven van enkele heerlijke Spaanse wijnen 

en serveerde bijhorende hapjes.


Tussendoor kon u ook nog luisteren naar Wim Cops, één van de meest begenadigde flamencogitaristen van het land.

Titel

Titel

Titel


Vernissage Josep Riera I Aragó

14 mei 2017

Titel

Kunstenaar Jupp Linssen in gesprek met Josep Riera I Aragó

Titel



Titel

Josep Riera I Aragó en zijn vrouw Pilar

Titel

Architect Vittorio Simoni en galerist Luc Theuwis openen de expo

Titel


Titel


Titel


Titel


Titel

Titel

Foto's: Joke Timmermans

Titel


Titel

Quinten Torp

Titel

Jimmy Kets & Julie Scheurweghs

Titel

Groepsexpo met oa: Richard Serra, Luc Hoekx, Urbain Mulkers, Marcel Duchamp, Peter Jacquemyn, Hilde Overbergh, Daan Gielis, John Van Oers, Jan Carlier, Willo Gonnissen, Stefan Peters, ...

Titel

Bram Bogart, Hugo Duchateau, Georges Meurant, Tjen Meylemans, Ivan Popovic, Bart Vandevijvere & Janise Yntema

Titel

Mulugeta Tafesse

Titel

Joop Vugs & Geert De Smet

Titel

"We met, we mad"

Manu Baeyens & Anke Roder

Titel

Luc De Meyer, Karin Gielen, R V Bulck & Nele Van Hecke

Titel

Ulrike Bolenz, Victoria Calleja, Sophie Cauvin, Jacqueline Devreux & Chantal Talbot

Titel

Reniere & Depla

Titel


Titel


Titel


Titel

Manu Baeyens

Titel


Titel


Titel


Titel


Titel

n justo.

Titel